Q-blog: Juley Bick

Bron: Q accountants | 28-06-2021

Welke accountant hoort bij jou?
Wie kies je als accountant? Dat grote bedrijf waar je dagelijks langsrijdt en veel over hoort op het nieuws? Of juist dat “kleinere” kantoor op de hoek? Veel bedrijven vinden het lastig om die keuze te maken. Ook ik merkte dat, toen ik in gesprek ging met de fotograaf die mijn appartement kwam bekijken voor de verkoop. Hij was al jarenlang klant bij een groot kantoor, maar durfde nog niet de stap te zetten naar het kantoor op de hoek. ‘Waarom niet?!’ vroeg ik hem, toen hij aangaf dat het grote kantoor aanvoelde als een jas die 5 maten te groot is.

Kleren moeten je passen
De motivatie en passie die ik haal uit het accountantsberoep is het contact met en de betrokkenheid bij onze klanten. Het feit dat ik gesprekken voer over meer dan alleen zakelijke vragen, maakt dat ik mij bij Q op mijn plek voel. Q neemt en heeft tijd voor hun relaties, juist omdat we dat kleinere kantoor op de hoek zijn. De controles die wij uitvoeren en de gesprekken die wij met de klant hebben zijn maatwerk en daarom zal die jas van 5 maten te groot bij Q aanvoelen als een maatpak.

Genieten van resultaat
Ik ben zelf ook gaan zoeken wat mij paste. Na jarenlang achter een scherm mijn werkzaamheden te hebben uitgevoerd, vond ik het tijd voor meer. Ik wilde nu echt in contact komen met de klant, want die gesprekken, het liefste de hele dag, dat maakt mij gelukkig. De trots waarmee ondernemers hun verhalen vertellen, dat maakt dit werk zo mooi. En nog belangrijker…daar zit vaak de echte informatie om de wensen en behoeftes goed te kunnen invullen. Daar zit onze meerwaarde.

Kortom: bij Q nemen wij echt de tijd en gaan we juist graag in gesprek met jou over de keuzes die gemaakt kunnen worden voor de toekomst…wat die ook brengt!

Ook als je controleplichtig bent
Start je een nieuw bedrijf? Of zijn jullie juist al meerdere jaren actief, maar nu controleplichtig geworden? Bij iedere klant en elke situatie is er sprake van ‘maatwerk’. Wij zoomen specifiek in op de belangrijkste kenmerken van jullie organisatie. Standaard werkzaamheden zullen we dan ook tot een minimum beperken. Zo houden we meer tijd over voor de nodige diepgang en de echt interessante gesprekken. Vaak zie je bij grote kantoren dat veel tijd van de klant weg gaat naar de eindeloze checklijsten. Dit is enorm zonde.

Hoe ik dat weet?
Ook ik kom bij een groot kantoor vandaan. Maar nu heb ik de stap naar het kantoor op de hoek durven zetten. En dat wordt beloond: De motivatie en de passie die ik zocht is weer terug. Zelfs nu en juist nu in coronatijd zijn de gesprekken met de klant belangrijk. We willen nog steeds aanwezig en zichtbaar zijn en altijd klaarstaan voor de vragen die de klant heeft. Kennis, expertise en de benodigde AFM vergunning zijn allemaal aanwezig, maar het is veel meer dan dat. Het draait allemaal om een goede relatie en goed contact. De rest volgt vanzelf!

Even sparren?
Laatst had ik een klant die zei: “ik heb gewoon maar even wat vragen zou je daar naar willen luisteren”? Voor dat soort vragen maak ik juist graag tijd en ruimte. Op zoek naar een accountant die het gesprek met je aangaat en jou als klant belangrijk vindt? Of gewoon maar even wat praten of sparren? Je mag me altijd bellen!

Juley Bick