Joris was 5 jaar werkzaam bij een Big4 accountantskantoor toen hij bewust de overstap maakte naar Q Accountants. Inmiddels is hij enkele maanden als registeraccountant werkzaam bij Q en vertelt hij over zijn eerste ervaringen.
“De eerste drie maanden zijn voorbij gevlogen! En vaak is dat een goed teken. Ik heb in korte tijd ontzettend veel geleerd, veel nieuwe klanten ontmoet en bedrijven leren kennen. Natuurlijk heb ik de eerste paar weken flink moeten wennen aan de applicaties en werkwijze van Q. Ik heb immers ook vijf jaar met een bepaalde methode gewerkt, die je niet zomaar vergeet. En ook de klanten, collega’s en hele omgeving zijn nieuw. Dat is zeker iets wat even tijd kost. Toch kijk ik nu met een erg goed gevoel terug op de afgelopen maanden.
“Het grootste verschil is toch wel de omvang van de organisatie en de controle-afdeling. Ik was gewend om onder de eindverantwoordelijkheid van meerdere mensen te werken. Bij Q is de afdeling dusdanig overzichtelijk, dat eigenlijk iedereen wel weet wat je onderhanden hebt en waar je mee bezig bent. Dat betekent dus ook dat er sneller geschakeld wordt op het moment dat er veranderingen zijn in de planning.
“De vraag die ik veelvuldig heb ontvangen naar aanleiding van mijn overstap is “ben je niet bang dat kwaliteit minder prominent aanwezig is in een kleinere organisatie”? Aan de ene kant snap ik deze vraag, er is immers geen groot bureau vaktechniek aanwezig en er werken simpelweg minder mensen. Maar ik heb ervaren dat ook bij Q Accountants kwaliteit 100% doelstelling nummer 1 is. Hier is de organisatie ook op ingericht. Overigens moeten wij ook gewoon aan dezelfde kwaliteitsstandaarden voldoen, sinds 2022 wordt het toezicht zowel bij OOB als niet-OOB kantoren direct door de AFM uitgevoerd.
Wij kunnen bijvoorbeeld direct schakelen met onze compliance officer, die tevens werkzaam is bij het SRA op de afdeling vaktechniek. Daarnaast maken we gebruik van de kennis van andere accountantskantoren waar wij dit nodig achten. Zo schakelen we bij sommige opdrachten ook experts (bijvoorbeeld IT-auditors) in van andere accountantskantoren, zodat we te allen tijde kunnen voldoen aan de gevraagde expertise.
Het type klanten verschilt ook, ja. Dit uit zich met name in de omvang van de klanten. Zo heb ik nu een aantal klanten die voor het eerst controleplichtig zijn. Dit brengt vaktechnisch wel wat uitdagingen met zich mee, maar het is juist ook heel leuk en anders om dit soort bedrijven te controleren. Maar ik controleer ook klanten die ruim boven de controlegrenzen zitten en in die zin dus erg vergelijkbaar zijn met de klanten die ik bij mijn vorige werkgever heb bediend. Zo zit je de ene keer bij een jong, dynamisch bedrijf dat erg groeiend en zoekende is en de andere keer bij een bedrijf dat haar sporen al ruimschoots heeft verdiend en waar alles tot op de puntjes in orde is.
”Dat zit wel goed. Ook bij Q accountants is er veel aandacht voor informele activiteiten met collega’s en teams. Volgens mij heb ik al drie borrels gehad voor ik überhaupt in dienst ben getreden en natuurlijk de jaarlijkse kerstborrel. Bovendien zijn we ter ere van het 12,5 jarig jubileum van Q Accountants ook een weekend naar Napels geweest, dat was bellissimo. Kortom, voldoende aandacht voor teaming en gezelligheid.”
“In de afgelopen periode hebben wij een aantal mooie nieuwe klanten mogen aannemen, die wij kunnen bedienen met onze huidige capaciteit en teambezetting. Richting de toekomst willen we graag gestaag doorgroeien, om onze ambities en doelen waar te kunnen maken met een mooi team. Wij doen dit bewust rustig aan, om ervoor te zorgen dat we voldoende tijd hebben om iedereen te kunnen opleiden en begeleiden. Vandaar dat er momenteel ook maar één vacature openstaat voor de controle-afdeling. Kijk maar eens rond in de markt, dan zie je dat dat best wel uniek is.”
Mocht je meer willen weten over de overstap van een groot kantoor naar een kantoor zoals Q Accountants, schroom dan niet op contact met mij op te nemen via 06-22111200 of jorisebbers@qaccountants.nl. “