De staatssecretaris van Financiën heeft vragen over de kosten van de stimuleringsregelingen voor elektrische auto’s beantwoord. De vragenstellers gingen ervan uit dat de kosten voor de staat minstens een half miljard euro bedragen. Volgens de staatssecretaris
is dat niet het geval, al zijn de precieze kosten niet bekend op dit moment. De staatssecretaris wijst erop dat er met ingang van 2014 maatregelen zijn genomen om de kans op overschrijding van het budget voor de MIA en de Vamil te beperken.
Op dit moment bestaan de volgende stimuleringsmaatregelen voor auto’s met een beperkte CO2-uitstoot. In 2014 en 2015 geldt een vrijstelling van MRB voor auto’s met een CO2-uitstoot van ten hoogste 50 gr/km. Voor deze auto’s geldt een bijtelling van 4% voor
volledig elektrische auto’s en van 7% voor andere auto’s. Voor 2014 geldt een vrijstelling van BPM voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 88 gr/km voor benzinemotoren en met een CO2-uitstoot van maximaal 70 gr/km voor diesels. Op basis van de
Begrotingsafspraken 2014 wordt de vrijstelling van de BPM in 2015 beperkt tot nulemissieauto’s. De MIA is met ingang van 2014 beperkt tot auto’s met een maximale CO2-uitstoot van 50 gr/km.
In de Autobrief II komt de staatssecretaris met meer evenwichtige vormen van stimulering van zuinige auto’s voor de jaren 2016 tot en met 2019. Daarbij zal rekening gehouden worden met de indirecte uitstoot en met mogelijke overstimulering door stapeling
van maatregelen.